.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سال نو در مازندران اما بدون مازندران
قربانعلي مسافر
سال نو در مازندران اما بدون مازندران

مازندران يكي از گردشگرپذيرترين استان هاي كشور است كه امسال اين ركورد به اوج خود رسيده و تنها در كمتر از 10 روز ابتدايي نوروز سال 1390 با پذيرش 8 ميليون مسافر در رتبه نخست جاي گرفته و استان هاي مذهبي و زيارتي قم و خراسان رضوي در مكان هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.

واقعا جاي تحسين دارد كه زمينه هاي لازم براي جذب مسافران نوروزي به خوبي فراهم شده تا فرهنگ اصيل و پرمحتواي مازندران كه خود از اولين سرزمين هاي حضور علويان در ايران است در بين مردم كشور اشاعه يابد و اين آمار بار سنگيني بروي دوش مسئولين مي نهد تا بيش از پيش شرايط را براي جذب توريست و گردشگر مهيا سازند.

از آداب ارزنده و ديني مازندراني ها كه در جذب مسافران نيز خيلي اهميت دارد و حتي مردم اين ديار سبز را در تمام كشور با اين خصلت نيك و پسنديده مي شناسند و مازندران با اين خوي نيكو زبانزد هر خاص و عام شده استقبال گرم و مهمان نوازي از مهمانان اين خطه سرسبز است.

استقبالي كه امسال در محورهاي ورودي استان در مسيرهاي پرتردد مواصلاتي هراز، كندوان، قائمشهر و ديگر محورها به بهترين شكل صورت گرفته است.

در محور پرتردد هراز در شهرستان آمل كه بيش از يك سوم مسافران نوروزي امسال را به خود اختصاص داده در ساعات آغازين سال 1390 با حضور محمدپور مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران، اكبرزاده فرماندار آمل و ديگر مسئولين با آش گرم و بسته هاي فرهنگي حاوي نقشه شهرستان، استان و معرفي كامل آثار تاريخي، باستاني، امامزاده ها، موزه تاريخ آمل، اماكن تفريحي و گردشگري و فاصله آنها با مركز شهر، شماره تماس دستگاه ها و نهادهاي اجرايي و شماره تلفن هاي ضروري از مهمانان به شكل ويژه اي استقبال شده و ازچند نفر از گردشگراني كه در سال جديد اولين مسافران اين شهرستان بودند تقدير شد.

در اين بين يكي از اين اقلام بسته فرهنگي بيش از ديگر محتويات نظر هر فردي را به خود جلب مي كرد، لوح فشرده يا CD صوتي با عنوان عيدانه بود كه از سوي دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه شده است. اين لوح فشرده بهاريه ها و ترانه هاي نوروزي شامل 13 تراك بود كه از نغمه هاي محلي و لهجه هاي مختلف اقوام كشور گردآوري شد.

از ترانه هاي بهاري تهراني، گيلكي، اصفهاني، بندري استان هرمزگان و آهنگ هاي لري و آذري. امام دريغ از يك ترانه با لهجه زيبا و دلنشين مازني كه در همه جاي كشور علاقمندان خاص خود را دارد و مشتريان خوش ذوقي را مي طلبد.

در ابتدا بايد از مسئولان دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكر كرد كه اين مجموعه را به تعداد انبوه تهيه و تكثير كرده و در اختيار استان ها و شهرستان ها براي استقبال از مسافران نوروزي نهادند ولي بهتر بود اين مجموعه تبديل به كاري ماندگار شده و با حوصله و سليقه بيشتري گردآوري مي شد تا اينكه در دقيقه نود و وقت هاي اضافه فقط براي تهيه و توزيع نوروزي جمع آوري شود.
چه خوب بود معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين كار را در اختيار استانها قرار مي داد يا حداقل از هر استاني يك ترانه بعنوان نماينده آن استان انتخاب مي كرد.
بهتر است مسئولان محترم بدانند؛ در جاي جاي مازندران خوانندگان و نغمه سرايان خوش ذوق مازني چه در غرب، شرق و مركز اين استان لاله خيز ترانه هاي آهنگين و دلنوازي دارند كه واقعا با شنيدن آن طراوت بهاري در وجود آدمي به وضوح احساس شده، ترانه هايي كه رسوم ديرينه، سنت هاي اصيل اسلامي و آداب نيكوي مردان غيور شمال كشور و حاشيه درياي خزر را به بهترين شكل به ديگران معرفي مي كند.
نوروز خواني، طبري خواني، اميري خواني، نجواي امير و گوهر، طالبا، نجما و ديگر نواهاي مازني با ابزارآلات موسيقي سنتي همچون دوسركتن، لله وا و سرنا مي توانستند در اين بين قرار گيرند و بيشتر مسافران نوروزي را به سر ذوق آورند.

چهره هاي نامي همچون مختاباد، رستمي، عبدي، بردران محمدي، عليزاده، خوشرو، لطفي و حسيني تنها تعدادي چند از بيشمار خوانندگان نام آشناي مازني هستند كه حتي آوازه نواهاي سنتي مازندراني شان به خارج از كشور رفته و برنامه هاي اصيل شان در كشورهاي مختلف اجرا شده و مي شود.

واقعا جاي بسي تعجب است كه از ورودي هاي استان لوح فشرده فرهنگي با محتوياتي توزيع مي شود كه هيچ نشاني از مازندران و مازندراني ها در آن يافت نمي شود.

بسيار پسنديده بود كه مسئولان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز در روزهاي پاياني سال 89 تعدادي از ناب ترين موسيقي هاي محلي مازني را تهيه و تكثير كرده و براي شناساندن بيشتر اين استان در اختيار مسافران و گردشگران قرار مي دادند.

در پايان لازم به ذكر است كه مازندران نگين سبز كشور اسلامي ما ايران به حساب آمده و براي اولين بار علويان در اين منطقه اقامت گزيدند و اولين شيعيان مذهب جعفري در اين ديار زيسته اند.

اين استان زادگاه و محل پرورش مراجع تقليد و عالمان بزرگي همانند آيت الله ميرزا هاشم آملي،‌ آيت الله حسن زاده آملي، آيت الله كوهستاني، آيت الله جوادي آملي، آيت الله محدث نوري، آيت الله شيخ فضل الله نوري، آيت الله غروي، آيت الله طبرسي، آيت الله پسشنمار زاده، آيت الله صالحي مازندراني و ديگر چهرهاي عرصه علم و فقاهت است و هم اكنون دو قوه از سه قوي نظام جمهوري اسلامي برعهده برادران لاريجاني آملي از سياستمداران اين استان و شهرستان آمل است پس بايد در شناساندن استاني كه خود در همه زمينه ها بعنوان منبع و مرجع در سطح كشور مي باشد بيش از پيش توجه كرد.
اميدواريم در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به سال " جهاد اقتصادي " نامگذاري شده مازندران را به جايگاه اصلي اش در كشور برسانيم.
قربانعلي مسافر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.053 seconds.